غبارزدایی از تاریخ در «شورش علیه سازندگی»/ اعتراضی که مجازی نبود
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۰۲۹۴۶
مصطفی شوقی کارگردان مستند «شورش علیه سازندگی» با موضوع اعتراضات مردم مشهد و اسلامشهر در دهه ۷۰ شمسی که به تازگی در اینترنت عرضه شده است، در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره دلیل استفاده نکردن از تصاویر آرشیوی در این مستند گفت: به اعتقاد من کار مستندساز دست بردن در تاریخ نیست و نباید به بهانه نبود تصویر از مقطع خاصی تصاویر مقاطع دیگری از یک شهر یا منطقه را نشان داد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: مقطعی در تاریخ معاصر ایران وجود دارد که هیچ خبر و اطلاعاتی از آن در دسترس نبود و ما صرفاً از این واقعه غبارزدایی کردیم. «شورش علیه سازندگی» درباره شورشهای معیشتی مردم مشهد در سال ۷۱ و اسلامشهر در سال ۷۳ است و شاید عدهای بگویند چرا در این مستند تصاویر آرشیوی کمی استفاده شده که این نکته نیاز به توضیح دارد.
کارگردان مستند «اسدالله علم، مردی برای تمام فصول» ادامه داد: یادمان باشد که درباره مقطعی از تاریخ صحبت میکنیم که اساساً مانند امروز دسترسی مردم به جریان اطلاعات فراهم نبود. در روزگاری که شبکههای مجازی وجود نداشتند و اینترنت به مفهوم امروزی در دسترس نبود ۲ اعتراض سراسری در ۲ نقطه متفاوت از ایران رخ داده است که سالها در یک غباری پنهان مانده بود و هیچ حرفی از آن زده نشده بود.
شوقی خاطرنشان کرد: شاید سادهترین کار برای من بهعنوان مستندساز استفاده از تصاویر آرشیوی از شهرهای مشهد و اسلامشهر در دهههای قبل بود اما وقتی وارد این کار شدیم متوجه شدیم که اتفاقا در مورد شهر مشهد به گفته بسیاری از شاهدان عینی افراد مختلفی با دوربین فیلمبرداری و عکاسی در حال ثبت وقایع اعتراضات مردم علیه سیاستهای تعدیل اقتصادی دولت سازندگی بودند اما از اسلامشهر هیچ منبع تصویری موجود نیست.
کارگردان مستند «شورش علیه سازندگی» در پاسخ به این پرسش که خلا نبود تصاویر آرشیوی را چگونه جبران کردید، گفت: نکته مهم این است که بسیاری از افرادی که در آن دوران مسئولیت داشتند اساساً علاقهای به صحبت درباره آن مقطع تاریخ ایران را نداشتند و ما از طریق آرشیو شخصی یکی از افراد که نامش برای ما محفوظ است به اسناد و تصاویر خوبی دست پیدا کردیم که در مستند هم استفاده شد. اما برای روایت حادثه مشهد که سه روز طول کشید از طریق روایت شاهدان عینی به یک کروکی دقیق رسیدیم که برای اولین بار کروکی دقیق اعتراضات مردم مشهد در سال ۷۱ در «شورش علیه سازندگی» به تصویر کشیده شده است و مخاطب با دیدن این مستند متوجه خواهد شد نقطه آغاز، اوج گیری و پایان اعتراضات در کجا بوده است.
شوقی در پایان گفت: موضوع درباره اسلامشهر متفاوت است و ما اجازه دسترسی به هیچ سند و تصویری درباره اعتراضات مردم اسلامشهر پیدا نکردیم. از این حادثه چند عکس موجود است که یک عکس آن خیلی مشهور است و اطلاعاتی دیگری در اختیار ما قرار نگرفت.
کد خبر 4929271 نیوشا روزبانمنبع: مهر
کلیدواژه: مصطفی شوقی مستند شورش علیه سازندگی فیلم مستند برنامه تلویزیونی ویروس کرونا شبکه دو سیما تئاتر ایران فیلم سینمایی شبکه پنج سیما موسیقی ایرانی فیلم کوتاه ویژه برنامه تلویزیونی ماه رمضان شبکه سلامت خانه سینما رادیو نمایش شیوع کرونا سریال ایرانی شورش علیه سازندگی اعتراضات مردم تصاویر آرشیوی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۰۲۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تندیسهای طلایی در دست راویان حقیقت
جشنوارهها عموما عامل انگیزشی بسیار قوی برای تولیدکنندگان آثار رسانه ای، هنری و پژوهشی هستند که این تولید کنندگان تلاش دارند تا علاوه بر محک خود در بستر جشنواره با تنوع تولید و اندیشه و دیدگاههای متفاوت نیز در موضوعات مورد علاقه خود بیشتر آشنا شوند و بر وجوه آموزشی موجود در جشنوارهها در کنار مباحث رقابتی توجه دارند.
امروز، معاونت صدای رسانه ملی به مأمن و مرکز مهم در زمینه مستندسازی تبدیل شده و حامی جدی مستندسازان است. مروری بر آثار ارائه شده در این دوره از جشنواره پژواک و اذعان داوران در این عرصه به خوبی اثبات میکند بسیاری از برنامه سازان پیشکسوت و جوان در حوزه مستندسازی آثار فاخر و تأثیرگذاری را ساخته و به سراغ سوژههای ناب برای مستندسازی رفتند.
جشنواره مستند رادیویی پژواک محملی شده تا قالب مستندسازی در رادیو احیا شود و مستندسازان رادیویی در فضایی سالم با یکدیگر رقابت کنند. همچنین در سایر شبکهها نیز فضای مناسبی برای پخش آثار شاخص و برتر مستند ایجاد کرده است. نتیجه این است که امروز، برنامههای مستندمحور رادیو، پرشنونده هستند و به واسطه رادیو، مستندها جایگاه ویژهای نزد ذائقه مردم یافته است.
از سوی دیگر جشنواره پژواک فرصتی فراهم کرده تا مردم هم در این جشنواره سهمی داشته باشند. هدف از این بخش، افزایش تعامل میان برنامه سازان و مخاطبان و از سوی دیگر شناسایی افراد مستعد در این حوزه است. همچنین آثار قابل داوری در بخش مردمی نسبت به دورههای گذشته به لحاظ کمی و کیفی رشد داشته و این نشان میدهد مردم علاقمند به این قالب از برنامه سازی هستند. ضمن این که در حوزه مردمی سعی شده گونههای راحت مستند (مستند روایی و گزارشی) گذاشته شود تا علاقمندان به این عرصه وارد میدان شوند. بخش مردمی جشنواره پژواک در راستای نگاه تحولی معاونت صدا مبنی بر راه اندازی نهضت تولیدات مردمی است که این نگاه به جد دنبال میشود.
در واقع ایجاد فضای تعاملی میان مردم و مستندسازان و احترام به نظر و علاقه شنوندگان رادیو هم از دیگر مزیتهای این رویداد است. جشنواره مستند پژواک نیز همچون بسیاری دیگر از جشنوارههای رادیو با مشارکت عموم مردم برگزار میشود. به این ترتیب که برای همه مردم این امکان فراهم شد تا بهترین فیلمهای مستند از نگاه خود را انتخاب و در این جشنواره شرکت دهند. بدون تردید نظرات مردمی نیز به تقویت فعالیت رادیو در زمینه تولید و پخش آثار مستند کمک میکند.
از سوی دیگر دوری از کلیشههای رایج، خلق و اجرای طرحهای نو، تحولی عمیق در محتوا و اضافه شدن بخشهای ویژه همچون وعده صادق و... حاصل توجه جشنواره پژواک در سومین دوره است.
مراسم افتتاحیه این جشنواره همزمان با سالروز ۸۴ سالگی رادیو برپا شد و برگزیدگان بخشهای برنامههای مستمر، مستندهای مستمر، مشاغل و مستندنگاری اعلام شدند. اکنون که به روزهای اختتامیه نزدیک میشویم، قرار است برگزیدگان راویان حقیقت در بخشهای اصلی، ویژه و مردمی اعلام شود و تندیسهای طلایی در دستان راویان حقیقت در رادیو قرار بگیرد.